JEUGDORKESTEN

Opleidingsensemble Philomena Sjeveemet!

Muziek maken is gezellig, leuk en goed voor iedereen! Nog niet iedereen weet het, maar muziek maakt slim!

Het opleidingsorkest van de Koninklijke Harmonie Sint Philomena Chevremont bestaat uit ongeveer 15 leden en draagt de naam OEPS! (Opleidings Ensemble Philomena Sjeveemet).

Het orkest staat onder leiding van Leonne Koonen.

Leonne streeft ernaar haar muzikale enthousiasme aan kinderen en jongeren over te brengen en hen (spelenderwijs) op een interactieve, aansprekende manier de kneepjes van het samen musiceren te leren.

Bij de Philomena start je meteen op een harmonie-instrument, bijv. trompet, klarinet, dwarsfluit, trom of saxofoon. Wanneer je start op een instrument, wordt afhankelijk van de instrumentkeuze en de leeftijd van de leerling in overleg bekeken wanneer instroom bij de ‘Piepers’ mogelijk is. Je leert dan het instrument nog beter bespelen en doet ervaring op in samen muziek maken. Vervolgens stroom je in overleg met dirigent en de commissie jeugd en opleiding door naar het opleidingsorkest OEPS. Het opleidingsorkest is een grotere groep waar je verschillende soorten muziek zult maken: van dansmuziek tot filmmuziek en van klassiek tot pop. Deelname aan de orkesten zit inbegrepen in de contributie.

Jaarlijks geeft het opleidingsorkest enkele concerten en zijn ze aanwezig bij verschillende optredens van het grote orkest. Behalve muziek maken, wordt er ook nog aan andere leuke activiteiten gedacht. Zo organiseert de Werkgroep Jeugd & Opleiding samen met de Werkgroep Activiteiten jaarlijks enkele uitstapjes. Zo hebben zij de afgelopen jaren een uitje gehad naar Val de Ludo, Bowlo en namen ze het tegen elkaar op bij een potje lasergamen.

Lijkt het je leuk om mee te komen doen of heb je vragen? Neem dan contact met ons op via oeps.philomena@gmail.com of het contactformulier op de website.

Wil je een van onze repetities bezoeken? Dat kan natuurlijk ook!

De piepers repeteren elke woensdag van 18:00 – 18:45 uur, in Café-zaal Kloth, Kerkrade.

De jeugdharmonie repeteert elke woensdag van 18.30 – 19:30 uur, ook in het Café-zaal Kloth, Kerkrade.

De grote harmonie repeteert aansluitend op woensdag van 19.45 – 22.00 uur, in Café-zaal Kloth, Kerkrade.

P.s. Zoals je ziet overlappen de repetities van Piepers en OEPS! Zo leren alle kinderen en leden van OEPS elkaar nog beter kennen en kan iedereen van elkaar leren!

Voor kinderen geldt dat de vereniging de kosten van de muziekles betaalt. Dit betekent dat een leerling voor maar € 10,- per maand lid wordt van onze vereniging. De leerling krijgt gratis een instrument van de harmonie in bruikleen, wordt lid van de piepers en ontvangt 1 keer per week muziekles via de Stichting Muziekschool Kerkrade (SMK).

We hopen je snel te mogen begroeten bij ’t opleidingsorkest van Chevremont!

Speciale jeugdopleding

Voor kinderen geldt dat de vereniging in het schooljaar 2015-2016 de kosten van de muziekles betaalt. Dit betekent dat een leerling voor maar € 10,- per maand lid wordt van onze vereniging. De leerling krijgt gratis een instrument van de harmonie in bruikleen, wordt lid van de piepers en ontvangt 1 keer per week muziekles via de Stichting Muziekschool Kerkrade (SMK).

Niet meer op de basisschool of al volwassen?

Belangstelling in muziek en niet meer op de basisschool? Dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. In dit geval geldt dat je de muziekles zelf moet betalen. Daar staat dan wel tegenover dat je dan gratis een instrument in bruikleen krijgt.

Lijkt het je leuk om mee te komen doen of heb je vragen? Neem dan contact met ons op via astrid.frusch@gmail.com of het contactformulier op de website.

Leonne Koonen

Leonne Koonen (1997) werd op 9 jarige leeftijd lid bij harmonie St. Cecilia Mechelen, waar ze nog steeds met veel plezier klarinet en basklarinet speelt. Na het behalen van het VWO diploma, studeerde zij Docent Muziek aan het Conservatorium van Maastricht. In haar afstudeerfase koos zij HaFa-directie als bijvak, waarmee ze de basis van dirigeren heeft geleerd. Ook heeft zij twee maal een 3-daagse dirigentencursus gevolgd bij Scuola di Musica Comunale “Giovanni Rinaldi” in Reggiolo (Italië), onder begeleiding van docent Ron Daelemans. Al tijdens haar opleiding was Leonne als docent ‘Algemene Muzikale Vaardigheden’ en dirigente van opleidingsorkesten betrokken bij verschillende verenigingen, waaronder Harmonie St. Cecilia Mechelen, Koninklijke Harmonie Heerlen en Koninklijke Harmonie St. Philomena Chevremont. Na haar opleiding aan het Conservatorium werkt zij vanuit Muziekschool SMK en Stichting Cultuur in Uitvoering als vakleerkracht muziek bij verschillende basisscholen in Zuid-Limburg. Daarnaast is zij nog steeds werkzaam bij bovengenoemde verenigingen. In haar lessen en repetities is het belangrijk dat leerlingen plezier ervaren en er een prettige sfeer is, waarin iedereen zich op eigen tempo muzikaal kan ontwikkelen en ‘fouten’ durft te maken.

Muziek maken is cool!

Wetenschappelijk onderzoek heeft bewezen dat muziek maken een positieve invloed heeft op de intelligentie en de sociale vaardigheden van kinderen.